top of page

עמיתיי היקרים והיקרות באפ"י,
ברוכים הבאים לגיליון 10 של המידעונט שלנו. גם הפעם זכינו למאמרים שמשקפים את הלך הרוח של התקופה − מלחמה ומשבר מאוד קשים לצד האצה טכנולוגית ופריחת הבינה המלאכותית.

אני אפתח בשיתוף של מחשבה אישית שלי בעקבות עבודה עם בינה מלאכותית. בחודשים האחרונים, מצאתי את עצמי נעזרת לא מעט בכלי בינה מלאכותית, למגוון רב של מטלות. התוצרים שאני מפיקה בשיתוף עם הבינה המלאכותית הם באיכות גבוהה יותר מכפי שהייתי מסוגלת להפיק לבדי, והעבודה מתמרצת ומהנה. לצד זאת, ככל שאני מעמיקה את השימוש בכלים אלה, אני מוצאת את עצמי מוטרדת מההשלכות על הלמידה. אני מרגישה שעלולה להיווצר תלות בבינה המלאכותית עד פגיעה בתחושת המסוגלות ומסוגלות בפועל (ירידה בביצועים).

 

הנקודה שבה הרגשתי בכך הייתה כשכתבתי תיאור חוויה אישית (במסגרת לימודים) ולמרות שהייתי מרוצה מהתוצר, דעתי לא נחה עד שלא העתקתי כל פיסקה לצ'ט של הבינה לצורך שדרוג הניסוח. כלומר, אם בעבר האמנתי שאחת החוזקות שלי היא כתיבה רהוטה, הרי שהתחלתי להרגיש היסוס ופקפוק ביכולותיי ללא תמיכת הבינה המלאכותית. עולה גם חשש לפגיעה בהשקעה ובהתמסרות לעומק הלמידה.

חוויה זו הובילה אותי למחשבה על התלמידים במערכת החינוך. בעוד שרבים עוסקים ומדגישים את היתרונות של למידה עם כלי בינה מלאכותית, ובצדק, אני תוהה אם ניתנת תשומת לב מספקת לבחינה של השפעותיהם השליליות האפשריות. לאור זאת, אני מציעה שנקודת המבט בהערכה רחבת היקף לא תהיה רק של פיתוח מיומנויות חדשות שנדרשות, אלא גם בפגיעה האפשרית במיומנויות בסיסיות ובתחושת המסוגלות העצמית של התלמידים סביב מיומנויות אלו.

 

הערכה כזו תוכל לספק תובנות שיתמכו בפיתוח אסטרטגיות הוראה, שיבטיחו איזון מתאים בין הפקת התועלת הרבה שבטכנולוגיה, אך ללא הזנחה של פיתוח המיומנויות הבסיסיות.

 

שילוב של בינה מלאכותית בלמידה ובהערכה מוצג במידעונט הנוכחי בשני מאמרים: ד"ר טניה נזרצקי מציגה מחקר מרתק על תפיסות סטודנטים לגבי משוב מבינה מלאכותית לעומת משוב אנושי, וד"ר חני שלטון מציעה תובנות מעשיות לשימוש בכלי בינה מלאכותית בתהליכי הערכה לשם למידה בקורסים אקדמיים.

 

בנושא אחר אך לא פחות חשוב, ד"ר קובי דיין, ד"ר אורנה גריץ וסבטה מסלוב מציגים תיקוף שאלון למדידת חוסן מול קריטריון של הסתגלות ותפקוד לאחר אירועי 7 באוקטובר, נושא שרלוונטי מאוד בימים אלה.

 

הגיליון כולל גם סיכום שערכתי של סקירת ה-OECD על כלים חדשניים להערכת מיומנויות חברתיות-רגשיות, ומאמר מרתק של אמיר וינר ופרופ' ניצה גרי על הערכת סטודנטים בסביבות למידה של מציאות מדומה.

 

תודה רבה לכל הכותבים שתרמו כתבות ושיתפו מעבודתם: טניה, חני, קובי, אורנה וסבטה, אמיר וניצה. תודה למתן הר צבי על התמיכה והסיוע באתר של אפי.

 

אני מזמינה את כולם לשלוח אלי מאמרים נוספים באופן שוטף. 

 

קריאה מהנה ופורייה,
בתקווה לימים טובים יותר, להפסקת שפיכות הדמים ולהחזרת החטופים במהרה!

 

ד"ר עינת נוטע-קורן
עורכת המידעונט
Einat.notea@gmail.com

 האגודה הישראלית לפסיכומטריקה (אפי)

bottom of page