פינת העורכת
דבר היו"רית
משוב אנושי או AI?
הערכת חוסן תעסוקתי
בינה מלאכותית והערכה
מיומנויות חברתיות-רגשיות
ללמוד בעולם וירטואלי
מידעונט אפי
גיליון 10
ללמוד בעולם וירטואלי: אתגרי הערכה במטאוורסיטי
סיכום המאמר: לקראת ניתוח למידה להערכת סטודנטים במטאוורסיטי*
*המאמר שמשמש כרקע לפרסום זה, הוצג בסדנה בנושא אנליטיקות למידה במציאות מדומה במסגרת כנס LAK24.
אמיר וינר ופרופ' ניצה גרי, האוניברסיטה הפתוחה
amirwi@openu.ac.il
Winer, A., & Geri, N. (2024). Towards learning analytics for student evaluation in the Metaversity. Joint Proceedings of LAK 2024 Workshops, co-located with 14th International Conference on Learning Analytics and Knowledge (LAK 2024), March 18-22, 2024, Kyoto, Japan (pp. 284-291). LAVRLAK24_paper_4.pdf (ceur-ws.org)
רקע והקדמה
המטאוורסיטי (Metaversity) הוא מונח המתאר סביבות למידה אקדמיות המשלבות מציאות מדומה לתוך תהליכי ההוראה והלמידה. השימוש בטכנולוגיות מתקדמות אלה מזמן הזדמנויות חדשות להתנסות בתכני הלימוד בדרכים שלא התאפשרו בעבר. המשתתפים נעזרים במשקפי VR כדי להיטמע בעולמות תלת מימדיים שמייצגים מגוון תחומי דעת. בסביבות אלה הם מקיימים אינטראקציה עם אובייקטים תלת מימדיים ותכנים אקדמים במגוון סוגי מדיה. לצד ההתנסות, סביבות וירטואליות אלה מאפשרות לתעד נתונים מפורטים וחדשים על התנהלות הסטודנטים בכלל ואופי הלמידה שלהם בפרט. כתוצאה מכך, יש צורך בעיצוב מדדים חדשים לניתוח למידה (learning analytics) ,שיתמכו בהערכת הלמידה במטאוורסיטי.
מטרות המאמר
המאמר מתמקד בהערכת סטודנטים במטאוורסיטי ומציע מודל בן ארבע רמות למדידת הישגי הסטודנטים בזמן ביצוע משימות אקדמיות. עם זאת השימוש במטאוורסיטי מציב אתגרים לא רק בעיצוב מדדים חדשים אלא גם בנושאים אתיים, כמו שמירה על פרטיות הסטודנטים ועמידה בתקנים של ניהול נתונים כמו GDPR.
המודל להערכת סטודנטים
המאמר מציע מודל הערכה בן ארבע רמות:
-
הערכה חיצונית- מטרת הערכה זו היא למדוד את הידע וההבנה שרכשו הסטודנטים בזמן השהייה במציאות המדומה. אולם המדידה עצמה מתקיימת מחוץ להתנסות במציאות מדומה באמצעות מבחנים מסורתיים המתקיימים בסביבת למידה מקוונת.
-
הערכה מסורתית בתוך המציאות המדומה - הערכה זו מתבצעת בתוך הסביבה הווירטואלית באמצעות משוב מידי על ביצועיהם של הלומדים. המדידה מתאפשרת בעזרת הפעלה של אובייקטים תלת ממדיים ושאלונים אינטראקטיביים.
-
הערכת ההתנסות הלימודית בתוך המציאות המדומה - הערכה זו מתמקדת במדידת הפעילות של הלומדים במצבים השונים שהסביבה מזמנת להם. כך למשל התנועה במרחב, השגת יעדים, השלמת אתגרים ומעבר בין השלבים השונים של ההתנסות. ממד זה מתאים בעיקר לבחינה של התנסויות לימודיות מסוכנות או כאלה שמחייבות השקעת משאבים יקרים לקיומם בעולם האמיתי.
-
הערכה מצטברת של ההתנסות במציאות המדומה - מטרת הערכה זו היא לנתח את האפקטיביות של הסביבה הווירטואלית בכללותה. היא אינה מכוונת למדוד את ההישגים של הסטודנט הבודד, אלא את הישגי כלל הסטודנטים כשלם.
יישום המודל בקורס גיאולוגיה
המאמר מציג את המקרה של קורס גיאולוגיה באוניברסיטה הפתוחה של ישראל. במהלך ההתנסות הסטודנטים נדרשים לזהות תופעות גיאולוגיות בתוך הסביבה הווירטואלית של נחל רמון. תכני הקורס הופקו מדגמי תלת ממד פוטוגאומטריים שנוצרו מתמונות רחפן וצילומי קרקע ב- 360 מעלות של תחנות הסיור. לאלו צורפו גם מקטעי וידאו שצולמו באולפן וידאו מקצועי. כל התכנים שולבו בסביבות וירטואלית שמאפשרות למידה שיתופית ולמידה עצמית. לפירוט אופן היישום, עיינו במאמר.
סיכום ומסקנות
המאמר מדגיש את הצורך ביישום גישה מדורגת להטמעה של ניתוח למידה במטאוורסיטי, תוך הגבלת איסוף הנתונים רק למדדים שמהווים אינדיקציה ישירה למטרות הלמידה. הרחבת השימוש בטכנולוגיות מדומה מציבה אתגרים אתיים ורגולטוריים שיש להתמודד איתם. המסגרת שמציע המחקר הנוכחי תורמת לפתרון פערים פדגוגיים בעיצוב חוויות למידה במציאות מדומה ולהערכה של הלמידה שמותאמות לסביבות אלה.
הערות ותודות
המודלים התלת ממדיים והסביבה הוירטואלית פותחו במרכז שה"ם של האוניברסיטה הפתוחה על ידי בני זקס. המחברים מבקשים להודות לד"ר יעל לוינסון וד"ר יוני ישראלי שהנחו אקדמית ומלמדים את הקורסים בגיאולוגיה שעשו שימוש בטכנולוגיה חדשה זו באוניברסיטה הפתוחה.