מידעונט אפי

גיליון 2

הקורונה ואנחנו - עסקים לא כרגיל

My Corona - הערכה בתנועה בימי קורונה, מזווית אישית

מאת תרצה מרגולין מ"א מנהלת מחקרי הערכה, מחלקת מו"פ בקרן רש"י

הרבה פעמים כששואלים אותי מה אני עושה אני נדרשת להסבר. מה זה מחקר ההערכה ומה אני בדיוק עושה ואז מגיע הסבר ארוך ומפורט. אני מאמינה שאני לא היחידה שנתקלת בכך. האמת, שמאז שאני בקרן רש"י (כבר ארבע שנים) ההסבר ארוך יותר. אולי בגלל מגוון התפקידים שאנו ממלאות תחת הכובע הזה של הערכה, הן במישור הפורמלי והן במישור הבלתי פורמלי. והינה נחתה עלינו הקורונה הזאת ושמה סימן שאלה גדול מה התפקיד של ההערכה ואיפה אני בסיפור הזה. בהתחלה היה ניסיון לשמור על עסקים כרגיל ולהמשיך עם משימות בהתאם ללו"ז (ניתוח ממצאים, סקירת ספרות, כתיבת דוח הערכה, קשר עם גורמי הערכה חיצוניים המלווים תוכניות שונות וכו'). מהר מאוד, כשעברנו לעבוד מהבית, הפגישות עברו לזום והשאלות התחילו לעלות היה ברור שצריך לעשות משהו אחר.

תפקידה של ההערכה בקרן רש"י קשור בעבותות עם הנעשה בתוכניות השונות ועם מנהלי ומנהלות מיזמים בקרן ובעמותות הבנות. בימים כתיקונם אנו מקשרות ומחברות, משתפות בידע וכלים ומנסות להיות שירותיות ומקצועיות. אז מה עושות בימים שלא כתיקונם? עושות גם את אותו הדבר, אבל באופן יותר אישי ומנסות להביא רוח אופטימית ומעשית.

כך נולדה ההתכתבות שלי עם שותפים ובעלי תפקידים בקרן ובעמותות, אלו שצורכים את ההערכה ואלו שהרבה פעמים רואים בנו כתובת להיוועצות ואפילו סתם חברות וחברים. זה התחיל עם זמזום עיקש וקצבי של My Sharona  ומכאן כמעט כל לילה מופץ מייל שנושאו הוא My Corona.

כל לילה (כמעט) אני כותבת על מה שעבר עלי באותו היום, מספרת על מפגשי זום מיוחדים (ילדים שמצטרפים והחתול שלי שנכנס לפריים) ומעדכנת בדברים אישים משעשעים. בהמשך אני סוקרת נושא מקצועי ומשתפת בחומרים שמגיעים אלי ממקורות שונים או שמצאתי ושאני חושבת שיכולים לסייע בעבודה. למשל, התייעלות בשיחות זום ושימוש בכלים טכנולוגיים אחרים, הנגשה של מידע לאוכלוסיות שונות (הורים לילדים צעירים, אנשים עם מוגבלות, זקנים ועוד) ושיתוף בידע ומאמרים בנושאים הקשורים באופן ישיר או עקיף למצבנו ברמת ארגון ולמוטבים של תוכניות שונות (למשל כלים לפיתוח שגרות ואיתנות, ניהול רשתי, חברה אזרחית ועוד).

לי חשוב לשדר אופטימיות ולמנף את הקשרים שנוצרו בעת הזאת (קבוצת הווטסאפ של פורום ניהול הידע פעילה יותר מאי פעם). זאת גם הזדמנות לשיתוף של חומרים שמפותחים בתוכניות השונות לטובת תוכניות אחרות, דבר שלא קרה באופן טבעי לצערי. בימים אלו של הצפה של מידע, הפלטפורמה של MY CORONA מאפשרת לקבל מידע ממי שאנחנו סומכים על המקצועיות שלהן/ם ועל יכולתם/יכולתן לסנן עבורנו מה חשוב ומה רלוונטי.

אולי זו הזדמנות להבחין בין בידוד לבדידות. כי אני מקבלת גם המלצות לפעילות עם הילדים ובכלל נושאים מרחבי דעת ואופק מהמכותבות והמכותבים. כל אלה מופיעים במייל תוך מתן קרדיט, כמובן. ויש גם פאן חגיגי בציון ימי הולדת (תודה לצוקי) וההשקה של הגלגל (פלטפורמת המידע והידע של הקרן) וגם בשיר לסיום המצורף כדי שיזמזמו ולא יהיו רק בזום כל היום. 

אחת מהמורות שלי בדרכי כמעריכה אמרה פעם שההערכה תפקידה לשפר תוכניות. בעת הזאת, תפקידה של ההערכה, אולי, לשפר את היומיום. אולי זה משהו אחר שאפשר ללמוד ממנו על הערכה משתפת, ומעורבת. ואולי זה בסך הכל אהבה למקצוע, למקום ולמי שאני עובדת איתן/ם.

 

השלכות הקורונה: המעבר לשיטת ציון עובר/נכשל במוסדות להשכלה גבוהה בארה"ב

צור קרליץ, יו"ר אפי
מרכז ארצי לבחינות ולהערכה (מאל"ו)

מגיפת הקורונה גרמה להפרעה רצינית בשגרת הלימודים במוסדות להשכלה גבוהה ברחבי העולם. מרצים עברו להוראה מקוונת בהתראה מאוד קצרה, ובמקרים רבים ללא התשתית, הידע והניסיון הנדרשים לתפעול שוטף של לימודים באופן מקוון. בנוסף, המגיפה גרמה לסגירת קמפוסים ומניעת גישה פיזית לספריות, פגעה בהיקף ואיכות האינטרקציה עם מרצים, מנחים ומתרגלים, ובכלל, יצרה הרבה מאוד בלבול, לחץ וחרדה. מעבר לכך, סטודנטים רבים מתקשים להשתתף בשיעורים המקוונים בשל בעיות בגישה לאינטרנט, או קושי למצוא תנאים נוחים ללמידה בבית כאשר שאר המשפחה נמצאת. המשבר העולמי שנוצר בעקבות המגיפה הוא אירוע יוצא דופן, ואין ספק שהוא פגם בהוראה והלמידה באקדמיה ובמערכת החינוך כולה.


עם פרוץ המגיפה, סטודנטים בארה"ב החלו לדרוש שינוי בשיטת הציינון של הקורסים שנפגעו ממשבר הקורונה. ברשתות החברתיות עלו עצומות לאפשר קבלת ציוני עובר/נכשל (ע/נ) בכל הקורסים, ואפילו לתת ציון עובר לתלמידים באופן גורף1. בשבועות האחרונים, מוסדות רבים בארה"ב עברו למתן ציוני ע/נ במקום שיטת הציונים הרגילה2 (letter grade system). חלק מהמוסדות חייבו את המרצים לעבור לציוני ע/נ בכל הקורסים, חלקם הפעילו את השיטה רק בקורסים מסויימים (לדוגמה, קורסי מבוא מרובי-משתתפים), וחלקם נתנו לסטודנטים לבחור את שיטת הציינון המועדפת עליהם בקורס.


ציינון בשיטת ע/נ משקף האם הסטודנט הגיע, או לא הגיע, לרמת היכולת והידע הנדרשים בקורס. מבחינה פרקטית, סטודנט יקבל ציון "עובר" אם ביצע באופן מספק רק חלק ממטלות הקורס (לדוגמה, רק את התרגילים, או רק השתתפות בכיתה). הקריטריון לקבלת ציון "עובר" משתנה מקורס לקורס. אם הסטודנט קיבל "עובר", נקודות הזכות של הקורס נספרות למניין הנקודות בתואר, אולם הציון הממוצע של הסטודנט בתואר (GPA) לא יושפע כלל. לעומת זאת, אם הסטודנט "נכשל" בקורס, הציון הממוצע יחושב כאילו הסטודנט קיבל 0 בקורס, או שהסטודנט לא יקבל נקודות זכות עבור הקורס. שיטת ציינון זו קיימת במוסדות בארה"ב, וסטודנטים נוהגים לקחת לפחות קורס אחד כזה בסמסטר (בד"כ בחוג המשני, או בנושא העשרה). השיטה קיימת גם בישראל, אבל היא אינה מאוד נפוצה. בעקבות משבר הקורונה, גם מוסדות הלימוד בארץ שוקלים להרחיב את השימוש בציינון עובר/נכשל בסמסטר הנוכחי.


האם מעבר לציוני ע/נ אכן מהווה פתרון הולם למצב שנוצר בעקבות המשבר? מהן ההשלכות שיתכנו לצעד כזה? כדי לענות על שאלות אלה, יש להבין כיצד ציינון ע/נ משפיע על סטודנטים ועל מרצים בימים כתיקונם.
בדרך כלל, הבחירה לקבל ציון ע/נ בקורס מאפשרת לסטודנט להנמיך את רף החרדה והעומס במהלך הסמסטר ולתעל משאבים לקורסים אחרים. שימוש בציוני ע/נ היא אסטרטגיה מקובלת בקרב סטודנטים לבניית לוח לימודים בר-ביצוע. העדר ציון מספרי בקורס מבטל את המדד החיצוני להצלחה בקורס ולכן מקטין את תחושת התחרותיות והחשש מטעות. בשל כך, התומכים בשימוש בציון ע/נ טוענים שבשיטה זו הסטודנטים יותר פתוחים לשתף פעולה, יותר מוכנים להתנסות, לטעות ולהשתפר מבלי שהדבר יפגע בציונם. המתנגדים לשימוש בציון ע/נ טוענים שבפועל סטודנטים אלה פחות מעורבים ופחות משקיעים בקורס, ואינם מפתחים הרגלי למידה בריאים. 
בקורסים המאפשרים ציון ע/נ, המרצים צריכים להגדיר קריטריונים מפורשים לקבלת ציון עובר. מבחינת המרצה, מתן ציון ע/נ לחלק מהסטודנטים לא משנה מאוד את ההכנות לקורס. עם זאת, מתן הציונים לתלמידים שבחרו ציון ע/נ מתבסס על פחות מדידות מאלו שמקבלים ציון מספרי. על פניו, ככל שמספר מקבלי ציון ע/נ עולה, היקף העבודה של המרצה והמתרגל יורד.


הרעיון לאפשר שימוש בציוני ע/נ במשבר הקורונה נובע מהאמונה שהמצב פגם בהוראה ובלמידה ולכן לא יהיה זה הוגן שציוני הסטודנטים יפגעו. השינוי הפתאומי באופן ההוראה והאפשרות שלא יתקיימו בחינות בקמפוס, הובילו את המרצים לפקפק ביכולתם להעריך את התלמידים באופן תקף ומהימן. יתרה מכך, אם ינתנו לתלמידים ציונים מספריים, ישנה סבירות רבה שהם לא ישקפו את יכולותיהם האמתיות (כלומר, את הרמה אליה היו מגיעים אילולא המצב).


מוסד הלימודים יכול לקבוע שבקורס כלשהו ינתנו רק ציוני ע/נ, או לאפשר לסטודנטים לבחור אם ברצונם ציון כזה. במקרה הראשון, המוסד מכריח את הסטודנטים לוותר על הציון המספרי, דבר שיכול לפגוע באלו שציפו לשפר את הממוצע שלהם בזכות הציון בקורס, או באלו שדווקא מצליחים יותר במסגרת של למידה מרחוק. מבחינה זו, נראה שנכון יותר לאפשר לכל סטודנט לבחור את שיטת הציון בעצמו, כך שמי שלימודיו נפגעו בשל המצב יוכל לקבל ציון ע/נ. השימוש הנרחב בציוני ע/נ בסמסטר זה צפוי באמת להקל על הלחץ של הסטודנטים, אבל צפוי גם לגרום להם להשקיע פחות בקורסים הנלמדים.

מטעמים לוגיסטיים, המוסדות בארה"ב דורשים שסטודנטים יקבלו את ההחלטה על שיטת הציון בכל קורס כבר עכשיו, כשעדיין לא ברור אם, מתי, ובאיזה אופן, ישובו הלימודים לסדרם. הסטודנטים נאלצים לקבל החלטה חשובה במצב של אי וודאות גדולה. הציון הממוצע בתואר הוא בסיס להשגת דברים חשובים: סיום תואר, קבלת תעודת הצטיינות או מלגה, קבלה ללימודים גבוהים ולפעמים גם קבלה לעבודה (בד"כ ברפואה ומשפטים). הסיכוי להגיע להישגים אלה עשוי להיפגע אם הסטודנט לקח הרבה קורסים בציון ע/נ, או שקיבל ציון כזה בקורסים חשובים במיוחד. קשה להעריך כיצד ההחלטות העתידיות האלו יושפעו מריבוי ציוני ע/נ בקרב הסטודנטים הלומדים בתקופת הקורונה. 
במצב שנוצר בארה"ב, מרצים רבים התבקשו לאפשר ציוני ע/נ במסגרת הקורס שלהם, על אף שאולי לא אפשרו זאת בעבר. במקרים מסוימים הקורס כלל אינו ערוך לאפשרות כזאת, לדוגמה, קורס שבסופו יש רק עבודה מסכמת. במקרה כזה, תלמידים המבקשים לקבל ציון ע/נ לא ידרשו לבצע שום מטלה, ולמרצה לא יהיה שום בסיס להעריך אותם. במצב רגיל אולי היה ניתן להעריך אותם על בסיס ההשתתפות בכיתה, אבל שיטה כזאת היא בעייתית בהוראה מקוונת. בנוסף, במרבית הקורסים ההערכה העיקרית מבוססת על מבחני נייר ועיפרון, שלא ניתן לקיימם בשל האיסור על התקהלות. ההעברה של המבחנים באופן מקוון דורשת תשתית מתאימה שלא קיימת בכל המוסדות, וכמו כן, מגדילה את הסיכוי לפגיעה בטוהר הבחינות. בשל כך, מרצים רבים ידרשו לתת ציונים לתלמידים, בלי כלי המדידה שהם רגילים להשתמש בהם. הערך של ציון כזה, בין אם מספרי או ע/נ, מוטל בספק.
עוד מוקדם לשפוט כיצד המגמות לשינוי שיטת הציון בסמסטר 2020 בארה"ב ישפיעו על התלמידים ועל המרצים. ייתכן שהשינוי יסייע לסטודנטים לעבור את הסמסטר בשלום, וייתכן שהוא דווקא יקשה עליהם בעתיד, כאשר ירצו להשתמש בממוצע הציונים שלהם להתקבל ללימודים גבוהים, או לקבל מלגה. נראה שמוסדות הלימוד בארה"ב נקלעו לניסוי חברתי רחב היקף, שאת תוצאותיו נדע אולי רק עוד כמה שנים. אם משבר הקורונה ימשיך לפגוע בלימודים בארץ, ייתכן שגם אנחנו נצטרך בקרוב לקבל החלטה דומה.

1 חפשו בטוויטר PassFailNation#

2 ציינון באותיות מחלק את הציינון הרציף (0-100) לקטגוריות. הסקאלה הכי נפוצה היא: A =90-100, B=80-89, C= 70-79, כן הלאה עד F<60.

 

 האגודה הישראלית לפסיכומטריקה (אפי)

אפי - אגודה ישראלית לפסיכומטריקה

  • Facebook