"נעים להכיר"

מידעונט אפי
גיליון 6

אנשים, ארגונים, מיזמים ותוכניות שעוסקים במבחנים, מדידה והערכה

מחלקת המחקר והפיתוח של אדם מילא
נכתב על-ידי עינת נוטע-קורן בעקבות שיחה עם נטלי דוידי-צלר, מנהלת המחלקה

 

אדם מילא היא חברת HR Tech ישראלית, שפועלת ברחבי העולם. היא מפתחת כלי אבחון ומבחנים חדשניים וטכנולוגיים המותאמים לשווקי היעד שלהם ולצורכי הלקוחות. תהליכי האבחון מתבצעים באופן מקוון (על פלטפורמת Veritas), בכל זמן ומכל מקום. דוחות המועמדים ונתוניהם מתקבלים באופן מידי בנוסף לתשובות המוקלטות והמצולמות בריאיון Live.
 

מי שעומד מאחורי פיתוח הכלים ואחראי לאיכותם הפסיכומטרית היא מחלקת המחקר והפיתוח של אדם מילא. המחלקה מפתחת מענים מגוונים לפי צרכים עסקיים או מקצועיים מחד, ומאידך עוסקת בזיהוי צרכים ובמחקרי תוקף שוטפים של כלי החברה. מי שעומדת בראש המחלקה היא נטלי דוידי-צלר, פסיכולוגית תעסוקתית מומחית ועמה היה לי העונג לשוחח. למדתי מנטלי על תחומי העיסוק של המחלקה ועל כלי הלייב: "Veritas Live".


המחלקה מונה, נוסף על המנהלת, פסיכולוגים תעסוקתיים מומחים, data scientist, data analyst ומטמיעים המתמחים במערכות הממוחשבות.
 

כפי שמתארת נטלי, תהליך הפיתוח באדם מילא הוא רב שלבי. מטרתו, להשיג יעד מספק מבחינת מדדי התוקף, המהימנות וחווית המועמד.

 

להלן עיקריו:

  • זיהוי תכונה או מיומנות (Skill) הנדרשת לאבחון בעולם העבודה.

  • למידת הנושא מהספרות האקדמית, יחד עם זיהוי פרמטרים מבחינים.

  • בניית כלי ראשוני.

  • ביצוע פיילוט.

  • תיקוף מול קריטריון מתאים (הערכת פסיכולוגים על אותה התכונה או ביצוע במבחן אחר).

  • שיפור הכלי.

  • בחינה נוספת שלו.


ראיון ה-Live הושק בשנה האחרונה והוטמע במערכת ה-Veritas. זהו רכיב אדפטיבי שמתלווה לכל כלי האבחון שאינם קוגניטיביים. הריאיון כולל שאלות פתוחות שמוצגות למועמדים, המאפשרות להם להביע את עצמם בהתייחס לסוגיות שעלו במהלך האבחון, ואף להסביר את בחירתם בתשובות כאלו או אחרות. (לסרטון תדמית על המוצר אפשר לעיין בקישור).


איך זה עובד?
בתהליך הפיתוח זוהו פרופילים מסוימים של תשובות של מועמדים שבעקבותיהם ראוי להעמיק ולתת למועמדים הזדמנות להסביר את עצמם, לתאר ו/או להדגים. בהתאם לכך, הוטמעו במערכת שאלות המותאמות לפרופילים הייחודיים של כל מועמד, כפי שעלה במבדקים שביצעו.

השאלות מוצגות למועמדים על גבי המסך והם מתבקשים להשיב עליהן בדיבור מול מצלמה, כשלכל שאלה מוקצות 2 דקות. לפני שהמערכת עלתה לשימוש תפעולי, השאלות עברו תהליך סדור של פיילוט, בדיקת מהימנות בין שופטים ותיקוף מול כלי אבחון אחרים.


נטלי מנתה יתרונות שונים של רכיב ה-Live. למשל, הכלי משפר מהימנות באמצעות צמצום השפעות של דפוסי השבה או אסטרטגיות בחינה. כלומר, אם בתהליך מיון מסורתי, יתכן שמועמדים מסוימים היו נפסלים על רקע תגובותיהם במבדקים, ראיון הלייב מאפשר להבין טוב יותר מה עומד מאחורי דפוס התשובות שהתגלה ובכך פותח בפניהם פתח להמשיך בתהליך המיון.


כמו כן, לרכיב ה-Live יתרונות נוספים על פני ריאיון אישי, מעבר לנוחות וליתרונות התפעוליים:

  1. העובדה שהשאלות המוצגות הן סטנדרטיות, מצמצמת הטיות המתבטאות באופן הגשת השאלות. כך משתפרים תוקף המדידה וההוגנות. כמו כן, הזמן המוקצב להשבה זהה. 

  2. התשובות המצולמות מקנות ללקוחות אפשרות לצפות במועמדים מספר פעמים ובפורומים שונים ולא רק על ידי מראיין אחד. דבר זה תורם אף הוא לשיפור ההוגנות ולצמצום ההטיות.

  3. ההעברה האוטומטית מאפשרת לקבל מידע על מספר רב של מועמדים ולהשוות דפוסים המאפיינים מועמדים לאותו תפקיד/תפקידים דומים בין מעריכים (כאשר כמה אנשים צופים באותו ראיון) או בין סניפים שונים של אותו ארגון.

  4. המידע המתקבל מראיון הלייב מסייע למקד את הריאיון האישי (כשהוא מתקיים) סביב סיטואציות ספציפיות מתאימות יותר.

  5. נטלי סיכמה ואמרה כי מבחינתה ראיון ה-Live הוא כלי שמאפשר לתת כיום מענה משודרג למיון תעסוקתי בעולם העבודה הנוכחי.

תרצו להגיב, להתייחס, לשתף בדעתכם? כתבו בפדלט.

 האגודה הישראלית לפסיכומטריקה (אפי)