top of page

בלוגומטרי 8: באנו חושך לגרש!

לא כל הארגונים מחזיקים תוכנות סטטיסטיות באמתחתם אבל כל הארגונים, ברמה זו או אחרת, עוסקים במדידה. במדידה של מועמדים לעבודה, במדידה של משאבים ומימושם, במדידה של שביעות הרצון של העובדים, של ביצועים בתפקיד ועוד ועוד ועוד.

בין קוראי הבלוג יש שיודעים לספר על התקופה שלפני העידן הדיגיטלי, בו היו עורכים את החישובים באופן ידני. העידן הזה תם מזמן. ובכל זאת, לא לכל הארגונים יש תוכנות סטטיסטיות והם נעזרים בכלים כמו אקסל כדי לבצע חישובים ולהכין קבצים להצגת נתונים. כלי כמו אקסל ודומיו הופכים את הארגונים לעצמאיים יותר ביחס למדידה אך רבים עדיין לא מכירים את העושר הטמון בו (ואת הדרך לעשות דברים בצורה יעילה יותר או בכלל).

לקראת החנוכה הוצאנו 8 טיפים אל האור. חמישה חוקרים ועוזרי מחקר חלקו עמנו את הטיפים – אותם אלה עושים הרבה מן העבודה היסודית והחשובה שמאפשרת תובנות ופיתוח. רובם עובדים על התוכנות הסטטיסטיות אך יודעים לעבוד גם עם הכלי העממי יותר – אקסל. בחרנו הפעם להוציא את האקסל מן החושך ולחלוק 8 טיפים באדיבותם. כל אחד הוא אור קטן.

חג שמח לחוגגים :)

 

הטיפים של מתן זילכה, מנהל פרוייקט טיוב, ניתוח, עיבוד ודיווח מבחני הישגים עבור ראמ"ה במרכז הארצי לבחינות ולהערכה [מאל"ו]: טיפ 1 - F4 – חוזר על פעולת העיצוב האחרונה שנעשתה בגיליון (כולל עיצוב מספר); מאד נוח כאשר מבקשים לחזור מספר פעמים על אותה פעולה. טיפ 2 - כאשר רוצים להשוות ערכים של שני טורים, נוח להשתמש בפונקציית N; לאחר דאבל קליק שגורר את הנוסחה, ניתן לבדוק ש- Sum=Count (מופיע אוטומטית בתחתית המסך) וכך לדעת שהטורים זהים. אפשרי רק אם אין ערכי שגיאות בטורים.

הטיפים של תסניים מסרי, סטטיסטיקאית ביחידה להערכת תכניות במטח [המרכז לטכנולוגיה חינוכית]: טיפ 3 - כאשר עובדים על מספר קבצים בו זמנית, לחיצה בו זמנית על  Ctrl ו-Tab הופכת את המעבר בין הקבצים לקל ונוח יותר. טיפ 4 - על מנת להימנע ממצבים של הקלדת נתונים לא מתאימים לקובץ, ניתן להגביל את ערך הקלט בדרך הזו:  נתונים>>אימות נתונים, בחלון שנפתח מגדירים את סוג הנתונים והערכים המתאימים, ואז בכל פעם שמזינים ערך לא מתאים מקבלים הודעת שגיאה. טיפ 5 - אם מקלידים מספרים שמתחילים באפס ולא רוצים שהאפס יעלם, מוסיפים גרש עליון אחד לפני הספרה אפס.

הטיפ של יעל נווה מאיר, עוזרת מחקר בבסיס להערכה: טיפ 6 - כדי להגיע במהירות לסוף / תחילת הטור או השורה - נשתמש בCtrl + החץ המתאים.

הטיפ של בנצי כהן, רכז מחקר ופיתוח בארגון מעוז: טיפ 7 - כדי ליצור תרשים פיזור להצגת אינטראקציה: לאחר שממיינים את הנתונים לפי המשתנה הממתן, יוצרים תרשים פיזור המציג את הקשר בין שני משתנים (המנבא והמנובא) רק בקרב קבוצה אחת של המשתנה הממתן, ע"י בחירת טווחי התאים המתאימים. לאחר מכן, דרך "כלי תרשימים->עיצוב" בוחרים "בחר נתונים->הוסף", ומוסיפים את טווחי שני המשתנים בקרב הקבוצה השנייה של המשתנה הממתן. לאחר מכן ניתן להוסיף קו מגמה נפרד לכל קבוצה. לכל קבוצה של המשתנה הממתן, בוחרים את סידרת הנקודות המייצגת אותה בתרשים ומוסיפים קו מגמה (ע"י "כלי תרשימים-> עיצוב->הוסף רכיב תרשים->קו מגמה").

הטיפ של שחר לב-כהן, דוקטורנט לפסיכולוגיה באוניברסיטת בר אילן: טיפ 8 - למי שבכל זאת מתעקש לבצע ניתוחים מורכבים באקסל... רבים לא יודעים אבל האקסל מאפשר ביצוע של ניתוחים סטטיסטיים מורכבים יחסית, כמו רגרסיה וניתוח שונות. אפשר גם ליצור היסטוגרמה והיא אפילו הרבה יותר יפה ממה שמתקבל ב - SPSS כדי לעשות את זה כל מה שצריך לעשות זה להתקין באקסל תוסף ייעודי. הוראות מאוד פשוטות כיצד להתקין את התוסף אפשר למצוא כאן: https://support.office.com/en-us/article/Load-the-Analysis-ToolPak-6a63e598-cd6d-42e3-9317-6b40ba1a66b4 לאחר ההתקנה, פשוט ניגשים באקסל ללשונית DATA ובוחרים ב- Data analysis מימין.

תודה לכל המאירים! עד כאן פסיכומטריקאים יקרים ~ חג שמח ומלא אור!


הבלוגומטרי הוא פלטפורמה לשיתוף בידע פסיכומטרי רלבנטי ובעל ערך. מוזמנים לבקר כאורחים, כמגיבים וכצופים שאינם נראים.
 

תגובות

2. עוד משהו על F4 עמיחי רגבי (07/01/2017)


F4

(או CRTL+Y)

תופס בכל יישומי אופיס. שימושי ביותר!

 

Vlookup .1

עמיחי רגבי (07/01/2017)

פונקציה משנת חיים. שווה להתעמק.

 האגודה הישראלית לפסיכומטריקה (אפי)

bottom of page