top of page

פרס אפי

פרס אפי 2026

 

עודכן לאחרונה ביולי 2025

האגודה הישראלית לפסיכומטריקה מעניקה מידי שנה פרס על עבודת מחקר (תזה או דוקטורט) בתחום המדידה וההערכה. מטרת הפרס היא לעודד חוקרות וחוקרים לבצע מחקרים בתחום המדידה וההערכה במסגרת לימודי תואר שני או שלישי.

 

הפרס כולל תעודת הוקרה וסכום כספי. התחרות מתקיימת לסירוגין עבור עבודות לתואר מוסמך ועבודות דוקטורט. בקול הקורא המתפרסם מדי שנה (עד חודש ספטמבר) מצוין אם הפרס יוענק לעבודות לתואר מוסמך או דוקטורט, ומה גובהו. בשנת 2026, יוענק הפרס לעבודת דוקטורט.

תנאי סף למועמדות

אפי מזמינה בוגרי/ות תואר שני או שלישי להגיש מועמדות לפרס אם מתקיימים כל התנאים הבאים:

  • התואר הוענק ממוסד אקדמי מוכר בישראל.

  • עבודת המחקר אושרה בשלוש השנים האחרונות.

  • נושא העבודה הוא מדידה ו/או הערכה במדעי החברה, החינוך או בתחומים משיקים, או בפיתוח כלי מדידה והערכה או במחקר על כלים אלו.

 

הגשת הצעות

כמענה לקול הקורא, יש להגיש מועמדות בצירוף המסמכים הבאים:

  • תקציר העבודה

  • קובץ העבודה המלא, ללא פרטים מזהים

  • אישור רשמי מהמוסד האקדמי שבו אושרה העבודה

  • הסבר קצר על רלבנטיות העבודה לתחום המדידה וההערכה

 
הליך השיפוט

המועצה המכהנת של אפי (הרכב המועצה מפורסם באתר אפי) ממנה בכל שנה את ועדת הפרס המורכבת מיו"ר הוועדה ושני חברי אפי המומחים בתחום מדידה והערכה. 

שלבי העבודה הם כדלהלן:

  • סינון ראשוני על ידי ועדת הפרס

  • עבודה שעברה את שלב הסינון, תעבור שיפוט נפרד על-ידי שני שופטים ממאגר שמות חברי/ות מועצת אפי בעבר. השופטים הם בעלי תואר אקדמי השווה לפחות לתואר של העבודה הנשפטת: עבודות דוקטורט נשפטות על-ידי בעלי/ות .Ph.D ועבודות מוסמך על-ידי בעלי/ות M.A לפחות.

  • כל שופט/ת חותם/ת מראש על הצהרה שאין לו/ה קשר אישי או מקצועי לעבודה שנשפטת.

  • השיפוט הוא על קובץ העבודה המלא והתקציר, ללא פרטים מזהים, ומתייחס גם להסבר שהגיש/ה המועמד/ת בנוגע לרלבנטיות העבודה לתחום המדידה והערכה. 

  • במקרים של פער גדול בציונים של שני שופטים, העבודה מועברת לשיפוט שלישי.

  • הקריטריונים לשיפוט נקבעים על-ידי ועדת הפרס ומתייחסים ל-

    • רלבנטיות ותרומתה של העבודה לתחום המדידה וההערכה 

    • איכות הביצוע מהבחינה הפסיכומטרית

    • איכות המסקנות והדיון בהקשר הפסיכומטרי

    • מקוריות וחדשנות בנושא או במתודולוגיה

    • המלצה כוללת

 

תהליך הבחירה בעבודה הזוכה

  • יו"ר תחרות הפרס מרכז/ת את כל השיפוטים שהתקבלו עבור העבודות, ומציג/ה אותם בפני ועדת הפרס ללא זיהוי של החוקרים והשופטים. 

  • ועדת הפרס דנה בתוצאות השיפוטים ומחליטה על פיהן איזו עבודה תזכה בפרס.

  • יו"ר תחרות הפרס מציג/ה את החלטת הוועדה לאישור מועצת אפי.

 

הענקת הפרס

הפרס מוענק בכינוס השנתי של אפי ובתנאי שנמצאה עבודה שהציון שלה עולה על 5 (בסולם 1-6). הזוכה מתבקש/ת להציג את עבודתו/ה בכינוס. תקציר העבודה הזוכה מתפרסם בחוברת התקצירים של הכינוס. במקרים שבהם הפער בציונים קטן מ-0.25 נקודות, הפרס מחולק בין מספר זוכים/ות באותה שנה.

2024

יו"ר ועדת הפרס: ד"ר הלנה קמרון

קול קורא לתחרות פרס אפי 2024

ד"ר עינב אבני, אוניברסיטת חיפה
מרכז הערכה וירטואלי בהשוואה למרכז הערכה פנים-מול-פנים: בחינה מנקודת המבט של הארגון, המעריך והמועמד

מנחה: פרופ' גיל לוריא

einat-avni.jpeg
שאדה קשקוש

2022

יו"ר ועדת הפרס: ד"ר רון ברצלבסקי.

קול קורא לתחרות פרס אפי 2022

שאדה קשקוש, תזה לתואר שני, האוניברסיטה העברית  
מוכנות ללימודים אקדמים ואוריינטציות להשכלה גבוהה בקרב צעירים ערבים בישראל

מנחה: ד"ר יוליה ליפשיץ-ברזילר.

2020

יו"ר ועדת הפרס: מר נתנאל סילברשטיין.

קול קורא לתחרות פרס אפי 2020

מיכל לינצקי, עבודת גמר, המרכז האקדמי רופין
האם ניתן למדוד החלמה מהפרעות אכילה? תיקוף שאלון החלמה מהפרעות אכילה ככלי קליני

מנחה: ד"ר רחל בכנר.

ילנה פורטנוב נאמן, עבודת ד"ר, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב
פיתוח מיומנות לחשיבה אסטרטגית במתמטיקה בגישות ההוראה המפורשת והבלתי מפורשת בקרב תלמידים מוכשרים מהמועדון המתמטי "קידומטיקה
"

מנחה: פרופ' מרים עמית.

מיכל לינצקי

מיכל לינצקי

ילנה פורטנוב

ילנה פורטנוב נאמן

אורלי ברוורמן

אורלי ברוורמן

גלעד בן גל

גלעד בן גל

2018

יו"ר ועדת הפרס: ד"ר אורית איזנברג.

קול קורא לתחרות פרס אפי 2018

אורלי ברוורמן, עבודת גמר, המרכז האקדמי רופין  
משחקיות הורית: הגדרה, פיתוח כלי מדידה ותיקופו
מנחה: ד"ר מעין שורר.

גלעד בן-גל, עבודת ד"ר, האוניברסיטה העברית
פיתוח ותיקוף של מבחני ניבוי למיומנות ידנית ברפואת שיניים
מנחים: פרופ' ארוין וייס ופרופ' אמתי זיו.

2017

יו"ר ועדת הפרס: ד"ר חנן גולדשמידט.

קול קורא לתחרות פרס אפי 2017


יוליה ליפשיץ-ברזילר, עבודת ד"ר, האוניברסיטה העברית  
דרכי התמודדות עם קשיים בקבלת החלטות בבחירת תחום לימודים ומקצוע

מנחים: פרופ' איתמר גתי ופרופ' משה טטר.

יוליה ליפשיץ ברזילר
לירז טל

2016

יו"ר ועדת הפרס: ד"ר ריטה סבר.

קול קורא לתחרות פרס אפי 2016

לירז טל, עבודת מ.א, האוניברסיטה העברית  
הבדלים מגדריים במאפייני תפיסת העצמי של תלמידים מחוננים

מנחה: פרופ' ענת זוהר.

2015

יו"ר ועדת הפרס: ד"ר צור קרליץ.

דוד ברקוביץ, עבודת ד"ר, אוניברסיטת חיפה
לשאלת קיומו ואופיו של גורם כללי באישיות
מנחים: פרופ' ברוך נבו וד"ר גלית ערמון.

דוד ברקוביץ
עדי לוי ורד

עדי לוי ורד

לירון צוברי

לירון צוברי

2014

יו"ר ועדת הפרס: ד"ר ענת בן-סימון.

עדי לוי-ורד, עבודת ד"ר, אוניברסיטת תל אביב  
האומנם מוכנים מורי העתיד לאתגר של הערכת לומדים?
מנחה: פרופ' פאדיה נאסר אבו אל-היג'א.

לירון צוברי, עבודת מ.א, האוניברסיטה העברית
לתקנן או לא לתקנן? על היתרונות שבשימוש ציוני תקן של פריטי שאלונים ומבחנים בחישוב ציון כולל
מנחים: פרופ' אלישע באב"ד ופרופ' אייל גמליאל.

2013

יו"ר ועדת הפרס: ד"ר חנן גולדשמידט.

אביאל חדד, עבודת מ.א, האוניברסיטה העברית

הערכת עמיתים בקרב סטודנטים לרפואה ככלי לבחינת תוקף הניבוי של מבחני הקבלה הלא-קוגניטיביים (מרק"ם) ללימודי רפואה באוניברסיטה העברית

מנחים: פרופ' אבי ישראלי וד"ר נעמי גפני.

יוסי חסון, עבודת מ.א, המכללה האקדמית תל אביב–יפו

פיתוח כלי מבוסס יכולת למדידת אינטלגנציה רגשית-חברתית

מנחה: ד"ר דלית לב ארי.

אביאל חדד

אביאל חדד

יוסי חסון

יוסי חסון

חווה ניומן

חוה ניומן

2012

יו"ר ועדת הפרס: ד"ר אבי אללוף.

חוה ניומן, עבודת מ.א, אוניברסיטת תל אביב
מידול הקשר בין מאפייני התלמידים הישראליים בני ה-15 לבין ההישגים שלהם במדעים במבחני PISA 2006
מנחה: פרופ' פאדיה נאסר אבו אל היג'א.

פנינה אל-על אנגלרט, עבודת מ.א, אוניברסיטת בן גוריון
שיתוף עובדים בקבלת החלטות באמצעות תהליכי הערכה פנימית: המקרה של הארגון הציבורי-חינוכי, בית-הספר העל-יסודי

מנחה: פרופ' שלמה מזרחי.

 האגודה הישראלית לפסיכומטריקה (אפי)

bottom of page