top of page

מידעונט אפי
גיליון 11

פינת העורכת

חברות וחברי אפי היקרים,

גיליון הקיץ שלנו היה אמור לצאת בראשית הקיץ, כשהיה קצת קצת פחות חם, אבל אז סכנה בדמות טילים איראניים ריחפה מילולית מעל ראשינו... ולצערנו הרב אנו מורגלים במציאות שכזו שמשנה תוכניות לבלי הכר. 

 

והינה, הגיליון ה־11 של המידעונט יוצא לאוויר העולם, ולראשונה בעריכתי. לפני שאציג את עצמי בכמה מילים אני רוצה להודות ליו"ר אפי, ד"ר עינת נוטע־קורן, על הליווי, ההדרכה ושיתוף הפעולה. בהיכרותנו בחודשים האחרונים אני רואה את מאמציה של עינת לקדם את האגודה, לחשוף את חברי האגודה למחקרים חדשים בעולם הפסיכומטריקה ולהגדיל את מספר חבריה. אני רוצה להכיר תודה גם לד"ר מירב אריאלי־אטאלי שסייעה בעריכת מידעונט זה.  

 

אז מי אני? נעים מאוד, אני גל ירמיהו ואת צעדיי הראשונים בתחום הפסיכומטריקה פסעתי לפני כשלוש שנים. אני בוגרת תואר שני בלשון עברית ובבלשנות שמית, חובבת עברית בפרט ושפות בכלל, ויש לי הניסיון בפיתוח חומרי הוראה ולמידה בשפה לתלמידי בית הספר. בשנים האחרונות אני עובדת בטלדור אססמנט כמפתחת כלי הערכה ומדידה בתחום של שפה. רק אז נחשפתי למילה "פסיכומטריקה", התחלתי לגלות את יסודות המקצוע, התנסיתי בפיתוח כלים העומדים בעקרונות של תורת המבחנים, ובהמשך השלמתי פערים בעזרת קורסים של המרכז הארצי למדידה והערכה. ועוד היד נטויה. 

 

אז מה מחכה לנו בגיליון זה?

את הרצאתו של רענן הס, פסיכולוג ארגוני־תעסוקתי, שמעתם באפיזום שנערך ב־20.7.25. בהרצאה שיתף אותנו רענן בשאלון YOUCAO, המיועד לייעוץ ולהכוונה תעסוקתית. הפעם אתם הולכים לקרוא את הכתבה של רענן ושל ד"ר דניאל בן אליעזר על עיקרי המחקר שליווה את השאלון, מחקר שבחן את תוקפו ואת מהימנותו של השאלון.

 

בשנים האחרונות גובר העיסוק בשאלת הערכה של חשיבה יצירתית. אחד החוקרים הישראלים המובילים בתחום, ד"ר יועד קנת, והדוקטורנט המצטיין, תובל רז, יעניינו אותנו בשאלה מקדימה: למה אנחנו שואלים שאלות? הכתבה תעסוק בחשיבות של שאילת שאלות, גם בראי הערכת יצירתיות, וגם בעידן הבינה מלאכותית, שבו כתיבת פרומפט מדויק היא המפתח להשגת מידע רצוי.

 

ואם בבינה מלאכותית עסקינן, שתי כתבות נוספות יעסקו במודלי שפה גדולים (LLMs), כל אחת מזווית אחרת. 

 

אם תהיתם מה הקשר בין טולסטוי ובין הטיות מדידה במרחב הייצוגים של מודלי שפה גדולים, התשובה היא "אנה קרנינה". מבולבלים? אביגייל גוריין שלפייר ממכון וייצמן תשתף אותנו במחקר שבדק ייצוג של פרופילי ידע של תלמידים בעזרת LLMs ובהבדלים בייצוג בין תשובות נכונות לבין תשובות לא נכונות.  

 

ככל שגובר השימוש במודלי שפה גדולים כך עולה הצורך להבין טוב יותר את ההתנהגות שלהם. אך איך עושים זאת? במחקר עדכני (Peereboom et al., 2025) ניסו החוקרים לרתום את הפסיכומטריקה לעזרתם ולבדוק אם ל־LLMs יש תכונות חבויות בדומה לבני אדם. ומה אתם חושבים? התוצאות בכתבה.

 

דוח חדש של ה־OECD דן בשאלה אם בני הנוער מוכנים לעולם התעסוקה החדש. ד"ר עינת נוטע־קורן סיכמה את עיקרי הדוח והציגה השוואה בין מדינות ה־OECD ובין ישראל. בעולם דינמי המשתנה בקצב מהיר מעניין מה יהיו התוצאות והמסקנות בדוח הבא שיתפרסם.

 

(תופים) הכירו את פינתנו החדשה: פינת הריאיון. בכל גיליון נראיין אחד או אחת מהעוסקים בפסיכומטריקה, כל אחד או אחת בתחומו. המרואיין הראשון שלנו הוא באדר טאהא, פסיכומטריקאי מפתח בחינות. רוצו לקרוא ולהכיר, ואתם מוזמנים לפנות אלינו להיות המרואיינים הבאים שלנו. 

 

זו הזדמנות להודות לכל אחד ואחת מכותבי הכתבות שלנו ולמרואיין שלנו, על ההשקעה, על המסירות, על סבבי התיקונים ועל הנכונות לשתף ולחלוק. 

 

אני קוראת בזה לכל מי שרוצה לקחת חלק בגיליונות הבאים שלנו לפנות אליי או לעינת עם כל מחקר חדש, הצעה חדשה, רעיון או יוזמה. כתובת המייל שלי היא: galye@taldor.co.il.

 

לא נסיים בלי איחול מעומק הלב להשבתם במהרה בימינו של כלל החטופים ובברכת שלום וביטחון לכל החיילים. 

 

 

בהערכה רבה, 

 

גל ירמיהו

 

עורכת מידעונט אפי

 האגודה הישראלית לפסיכומטריקה (אפי)

bottom of page